İletişim:

Çalışma Saatleri:

Pazartesi-Cumartesi: 09:30 - 19:30

ONLINE MUAYENE

Teledentistry ile tanışın (Yeni!)

İletişim:

Çalışma Saatleri:

Pazartesi-Cumartesi: 09:30 - 19:30

ONLINE MUAYENE

Teledentistry ile tanışın (Yeni!)

Koronavirüs nedir?

Yeni Koronavirüs (2019-nCoV), ilk olarak Çin’in Vuhan Eyaleti’nde Aralık ayının sonlarında solunum yolu belirtileri (ateş, öksürük, nefes darlığı) gelişen bir grup hastada yapılan araştırmalar sonucunda 13 Ocak 2020’de tanımlanan bir virüstür. Salgın başlangıçta bu bölgedeki deniz ürünleri ve hayvan pazarında bulunanlarda tespit edilmiştir. Daha sonra insandan insana bulaşarak Vuhan başta olmak üzere Hubei eyaletindeki diğer şehirlere ve Çin Halk Cumhuriyeti’nin diğer eyaletlerine yayılmıştır. Ülkemizde ise ilk vakanın sağlık bakanı tarafından 11 mart 2020 00:50’de görüldüğü bildirimiştir.

Koronavirüs nasıl bulaşır?

Ağız yoluyla saçılan damlacıklar tehlikelidir.   Hasta bireylerin öksürmeleri aksırmaları ile ortama saçılan damlacıkların solunması ile bulaşır. Hastaların solunum parçacıkları ile kirlenmiş yüzeylere dokunulduktan sonra ellerin yıkanmadan yüz, göz, burun veya ağıza götürülmesi ile de virüs alınabilir. Kirli ellerle göz, burun veya ağıza temas etmek risklidir. Diş Hastaneleri ve diş hekimi muayeneleri steril yapılmadığında tehlike saçabilir.

Koronavirüs önleyici  veya tedavi edici ilaç var mıdır?

Malesef, şu an için hastalığın virüse etkili bir tedavisi yoktur. Hastanın genel durumuna göre gerekli destek tedavisi uygulanmaktadır. Bazı ilaçların virüs üzerindeki etkinliği araştırılmaktadır. Ancak şu an için virüse etkili bir ilaç yoktur. Hızla ilaç çalışmaları devam etmektedir.

Koronavirüsün belirtileri nelerdir?

Belirtisiz olgular olabileceği bildirilmekle birlikte, bunların oranı bilinmemektedir.

En çok karşılaşılan belirtiler ateş, kuru öksürük ve nefes darlığıdır.

Şiddetli olgularda zatürre, ağır solunum yetmezliği, böbrek yetmezliği ve ölüm gelişebilmektedir. Başta hafif başlar ve 5-6. gün ciddiyeti başlar. Sonrasında akciğer yemezliği başlar.

Koronovirüse yakalanmamak için öneriler nelerdir?

El temizliğiyle korunabilmenin mümkün olduğu bir virüstür.

Akut solunum yolu enfeksiyonlarının genel bulaşma riskini azaltmak için önerilen temel ilkeler Yeni Koronavirüs (2019-nCoV) için de geçerlidir. Bunlar;

– El temizliğine dikkat edilmelidir. Eller en az 20 saniye boyunca sabun ve suyla yıkanmalı, sabun ve suyun olmadığı durumlarda alkol bazlı el antiseptiği kullanılmalıdır. Antiseptik veya antibakteriyel içeren sabun kullanmaya gerek yoktur, normal sabun yeterlidir.
– Eller yıkanmadan ağız, burun ve gözlerle temas edilmemelidir.
– Hasta insanlarla temastan kaçınmalıdır (mümkün ise en az 1 m uzakta bulunulmalı).
– Özellikle hasta insanlarla veya çevreleriyle doğrudan temas ettikten sonra eller sık sık yıkanmalıdır.
– Bugün için ülkemizde sağlıklı kişilerin maske kullanmasına gerek yoktur. Herhangi bir viral solunum yolu enfeksiyonu geçirmekte olan kişinin öksürme veya hapşırma sırasında burun ve ağzını tek kullanımlık kağıt mendil ile örtmesi, kağıt mendilin bulunmadığı durumlarda ise dirsek içini kullanması, mümkünse kalabalık yerlere girmemesi, eğer girmek zorunda kalınıyorsa ağız ve burnunu kapatması, mümkünse tıbbi maske kullanması önerilmektedir.

Enfeksiyondan korunmak için ne yapmalı?

El ve ağız temizliğine dikkat edilmelidir. Eller en az 20 saniye boyunca sabun ve suyla yıkanmalı, sabun ve suyun olmadığı durumlarda alkol bazlı el antiseptikleri kullanılmalıdır. Antiseptik veya antibakteriyel içeren sabun kullanmaya gerek yoktur, normal sabun yeterlidir. Ağız için de gargara yapmak faydalı olur.

Öksürme veya hapşırma sırasında burun ve ağızın tek kullanımlık kağıt mendil ile örtülmesi, kağıt mendilin bulunmadığı durumlarda ise dirsek içinin kullanılması, mümkünse kalabalık yerlere girilmemesi önerilir.

Ağızı ve burnu tuzlu suyla yıkamak koravirüs (2019-nCOV) enfeksiyonunu önler mi?

Hayır, koranavirüsü etkilemez fakar, virüs suşlarının burun mukozasından hücreye penetrasyonu 5-6 saat sürdüğü düşünüldüğünde faydalı olabilir. Çünkü 1 virüs invaze olduktan sonra binlerce hatta milyonlarca yeni virüs oluşturacaktır. Fakat gargara yapıp çalkalamak ve tükürmek, burna deniz suyu veya tuzlu su çekip sümkürmek popülasyonu azaltacaktır.

Maske ile koronavirüsten korunabilir miyim?

Hayır,  satılan maskelerin neredeyse hiç biri korumayacaktır. Yalnızca N95 tipi maskeler yanlarda da yanağa tam bir oturma sağladığı için faydalı olabilir. Maskeyi kendinizi korumak için değil, hastalığı bulaştırmamak için kullanmak daha faydalı bir davranış olur.  Çünkü öksürme ile birlikte etrafa saçılmayı engellersiniz.

Koronvirüsün öldürme oranı nedir?

Koronavirüs için ölüm ortalama yaşın 50 ve koronavirüs ölüm oranın %3 olduğu bildirilmektedir.

Yrd. Doç. Dr. Fatih KAHRAMAN

Yrd. Doç. Dr. Fatih Kahraman, İstanbul Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesinden 2010 yılında Fakülte 2. si olarak mezun olmuştur. Ortodonti Uzmanlığını 1.'likle kazandığı Atatürk Üniversitesi'nde tamamlamıştır. Eskişehir Osmangazi Ünivesitesinde Ortodonti Anabilim Dalı'nda 2016 "Yrd. Doç. Dr. - Doktor Öğretim Üyesi" ünvanını almıştır. Ortodonti alanında çok çeşitli yurt içi / yurt dışı uluslararası kongre-sempozyum-seminerlerde konuşmalar yapmakta ve ders vermeye devam etmektedir. Her yaşta yüz öncelikli ortodonti, invisalign, ortognatik cerrahi (çene ameliyatı), gülüş tasarımı, şeffaf plak, çene üzerine uzmanlığı vardır. 2019 yıldından beri Kahraman Ortodonti ve Estetik Diş Kliniği'nde hizmet vermektedir.