Yirmi Yaş Dişi Düzgün Dişlerimi Tekrar Çapraşık Yapar mı?

Yirmilik Dişler Diş Yapısını Bozmadan Önleminizi Alın!

Yirmi yaş dişleri, ağzımızdaki üçüncü büyük azı dişleridir. Yirmilik dişler çenenin en arka bölgesinde çıkar. Genellikle 17 ile 25 yaşları arasında çıkan yirmi yaş dişlerinin sürmesi, bazı kişilerde 30-35 yaşı da bulabilmektedir. Yirmilik dişin çıkması, ağızda ya da çenede oluşturduğu ağrı sebebiyle çoğunlukla zor bir süreç olabilmektedir.

Yirmilik dişlerin sebep olduğu sorunlar, ağız içinde tam olarak çıkabilecek yer bulamamaktan ve diş yapısına uyum sağlayamamasından kaynaklanır. Yirmi yaş dişi dişlerimi bozar mı diye soruyorsanız, yanıt yirmilik dişin pozisyonuna yani sürme doğrultusuna göre değişiklik gösterecektir. Yirmilik dişler diş yapısını bozar mı diye merak ediyorsanız yazımıza göz atabilirsiniz.

Yirmilik Dişler Ağız Sağlığı Sorunlarına Yol Açabilir!

Ön dişler daha keskindir ve yiyecekleri keserek küçük parçacıklara dilimlerler. Arka dişler ise yiyecekleri değirmen gibi öğütürler. Dolayısıyla sindirimi de başlatmış olurlar. Yirmi yaş dişleri azı dişi denilen çiğneyici – öğütücü dişler grubuna dahildir.

Bazı durumlarda yirmilik dişler hiçbir zaman çıkamaz ve görünür hale gelemezler. Bu durumdaki yirmilik dişlere gömük yirmi yaş dişi adı verilir. Gömük dişler, ortaya çıkmış yirmilik dişlerden çok daha fazla sorun yaratabilir. Gömülü yirmilik dişler müdahale edilmezse diş eti hastalıklarına, komşu diş köklerinde kök erimelerine, sürme basıncına bağlı diş dizisinde çapraşıklığa sebep olabilirler. Yirmilik dişlerin yarı gömük olarak kalması durumunda ise, dişin üzerini örten kısmi dişetinde perikoronit adı verilen dişeti iltihabı görülebilmektedir. Bu iltihap sebebiyle besin artıkları yeterince temizlenemez ve dolayısıyla ciddi bir ağrıya yol açabilmektedir. Ayrıca bu durum yarı gömülü dişin henüz sürmeden hızla çürümesine de yol açabilmektedir.

Bu gibi durumlarda yirmi yaş dişleri; dişlerde çapraşıklığa, diş çürüklerine, çene ağrısına ve diş etlerinin altında kistlere neden olabilir. Bu sorunlardan herhangi birinin yaşanması durumunda yirmilik dişin çekilmesi gerekir. Yirmi yaş dişleri dişlerimi bozar mı diye merak ediyorsanız, yirmilik dişlerin ağzınızda sorun yaratıp yaratmayacağını öğrenmek için bir diş hekimine muayene olmanızı tavsiye ederiz.

Sorunlu Çıkan Yirmi Yaş Dişi, Gündelik Hayatınızı Etkileyecek Ağrılara Sebep Olabilir!

Yirmilik dişler, kimi insanda 17 yaşında çıkarken kimi insanda 30 yaşında da çıkabilir. Sorunlu çıkan yirmilik diş yarattığı ağrıyla gündelik hayatınızı bile etkileyebilir. Yirmilik dişler iki üstte iki altta olmak üzere dört tanedir. Bu dişler çıkmaya başladığında genellikle çenede ağrı yapar. Bu ağrıyı fark ettiğinizde daha büyük sağlık sorunları yaşamamak için diş hekiminize başvurabilirsiniz.

Diş hekimi, yapacağı muayene sonucunda yirmilik dişe müdahale edip etmeyeceğine karar verecektir. Kararını panaromik röntgen veya üç boyutlu tomografiden faydalanarak belirleyecektir. Muayene sonucu dişin çapraşıklık yapmadan kendiliğinden mi çıkacağı yoksa basit veya ameliyatla mı alınacağı tespit edilecektir. Yapılacak yirmilik diş muayenesi ile kişiye özel olarak tedavi metodu belirlenecektir.

Yirmilik Dişler, Diş Yapısını Nasıl Etkiler?

Yirmilik dişler diş yapısını bozar mı sorusunun cevabı için mutlaka diş hekiminize muayene olmalısınız. Yirmilik dişler çıkarken sürme doğrultusunda kuvvet uygularlar. Bu nedenle 20 yaş dişleri yer bulmaya çalışırken bir yandan da dişleri öne doğru itmeye zorlayabilirler. Sonuçta ağız yapısına göre diğer dişlerin sıkışmasına ve çarpık bir görüntüye sebep olabilirler. Böyle bir durumda diş yapısının bozulmaması amacıyla ortodonti uzmanınız yirmilik dişin çekilmesini planlamaktadır. Aksi halde bozulan dişler için ortodonti tedavi görmeniz gerekecek veya bitmiş ortodontik tedaviniz tekrar bozulabilecektir. Düzgün dişler bozulabildiği gibi çapraşık dişler daha da çapraşık hale gelebilmektedir. Bunu kendiniz de çok rahat anlayabilirsiniz. 20 yaş dişleriniz çıktıktan sonra alt ön bölge dişlerindeki çapraşıklık miktarınız çok yavaşta olsa artıyor mu? Bu durum seneden seneye ilerliyor mu? Eğer cevabınız evet ise en kısa zamanda bir ortodontik muayene olmanızı öneriyoruz.

Genel olarak ortodontik tedavi sonrasında olası riskleri ortadan kaldırmak için tüm 20 yaş dişlerinin çekimi önerilmektedir. Bu çekim, tedavi öncesi olabileceği gibi en geç tedavi bitiminde tamamlanmalıdır. Günümüzde 20 yaş dişlerinin çekilmesi ortodontik tedavi ile eş zamanlı olarak yapıldığında bazı ortodontik hareketlerin gerçekleşmeşini hızlandırmakta yani toplam ortodontik tedavi süresini azalttığı da yapılan araştırmalarda görülmektedir.

Fakat kişi, yirmilik dişin çekilip çekilmeyeceğine hastanın kendisi karar vermemelidir. Çekilecek olan röntgenler, diş hekimi muayenesi hatta mümkünse ortodontist muayenesi sonucu gereken müdahale yapılmalıdır. Ortodonti uzmanınız çıkan yirmilik dişin herhangi bir sıkıntı yaratmayacağına karar verirse dişin çekilmesine de gerek kalmayacaktır.

Ortodonti Nedir? Diş Çapraşıklığı Nasıl Tedavi Edilir?

Sararmış Dişler İçin Diş Beyazlatma Yöntemleri